מלגזות והמשבר הכלכלי

ענף המלגזות בישראל הולך ומתפתח משנה לשנה. יותר ויותר מפעלים, מחסנים, מרכזים לוגיסטיים וחברות החליטו לשדרג את מערך העבודה שלהן ולייעלו באמצעות מלגזות במאמר הבא תמצאו מידע חשוב אודות ענף המלגזות בישראל.
מהו היקף יבוא המלגזות לארץ לשנה?
על פי נתוני משרד התחבורה, מדי שנה מיובאות לארץ בין 1500 ל- 2000 מלגזות. הואיל ומחירה הממוצע של מלגזה הוא כ- 100,000 ₪, היקף יבוא המלגזות לארץ נאמד בכ- 150 – 200 מיליון ₪ בשנה. ראוי לציין שבנתונים אלו לא נכללות המלגזות המיובאות לצה"ל ולמערכת הביטחון.
 
מלגזות
 
כיצד השפיע המשבר הכלכלי האחרון על יבוא המלגזות?
המשבר הכלכלי העולמי ועימו המיתון שלא פסח גם על ישראל, הביאו לירידה של כ- 50% בביקוש למלגזות בשנת 2009. כתוצאה מכך, יבואנים רבים נותרו עם מלאי מלגזות ללא דורש. אולם עם ההתאוששות העולמית, גם יבוא המלגזות לארץ נמצא בהתעוררות מחודשת.
 
מלגזות טויוטה
כיצד באה לידי ביטוי בארץ מגמת "המלגזות הירוקות"?
כידוע, מלגזות חשמליות נחשבות למלגזות "ירוקות" שכן הן אינן פולטות אדי דלק רעילים כמו מלגזות הדיזל. בארה"ב ובאירופה מעודדים ייצור ושימוש במלגזות חשמליות באמצעות תקנות המעודדות את השימוש בגז, המשמש כמנוע למלגזות חשמליות.
למרבה הצער, בארץ לא מייצרים את הגז המשמש להנעת המלגזות החשמליות, ולכן השימוש במלגזות חשמליות בישראל הוא מצומצם יחסית. זאת ועוד, בישראל יש מעט מאוד מפעלים שמסוגלים לעמוד בדרישות התחזוקה והטיפול למנועים של מלגזת חשמליות. כל אלו גורמים לכך שמגמת המלגזות הירוקות אינה מפותחת בארץ בהשוואה לאירופה וארה"ב.
כיצד מאוגד ענף המלגזות בארץ?
שוק המלגזות בארץ הוא קטן יחסית, וכולל כ- 500 לקוחות עיקריים. יחד עם זאת, ענף המלגזות בישראל מאוגד במסגרת סקציית המלגזות באיגוד לשכות המסחר. תפקידה העיקרי של סקציית המלגזות הוא לאגד את כל נושא המלגזות בארץ מבחינת יבוא, רישוי, בטיחות בעבודה ועוד. סקציית המלגזות עובדת בשיתוף פעולה עם משרד התחבורה, ובפרט עם אגף ה- צמ"ה במשרד.
במה עוסקת סקציית המלגזות באיגוד לשכות המסחר?
כיום, עיקר פעילותה של סקציית המלגזות באיגוד לשכות המסחר מול משרד התחבורה מתרכז בשלושה נושאים עיקריים: הראשון הוא סוגיית רישום המלגזות. השיטה הנהוגה כיום היא אותה שיטת הרישום שהונהגה עם קום המדינה, על פיה כל רישום של מלגזה חדשה מחייב שנציג היבואן יגיע למשרד התחבורה ויבצע את הרישום פיזית. סקציית המלגזות פועלת מזה זמן רב כדי לשנות את שיטת הרישום ולהנהיג רישום אינטרנטי של מלגזות חדשות.
סוגיה שנייה קשורה לרישום שנת הייצור של מלגזות בארץ, אשר גורם ללא מעט טעויות והטעיות. על פי שיטת הרישום הנוכחית, אם לבעל מפעל יש מלגזה ששנת ייצורה הוא 2009, אך הוא מגיע לרשום אותה במשרד התחבורה בשנת 2010, שנת הייצור שתירשם ברישיון תהיה 2010. יש בכך טעם לפגם והטעיית הציבור, אשר יכולה לגרום ללא מעט תקלות. גם את פרט זה מבקשת סקציית המלגזות לתקן ולשנות.
והנושא השלישי הוא רישום ארץ הייצור של המלגזות ברישיונן. כיום, כל מי שמעוניין לרכוש מלגזה לא יכול לראות ברישיונה היכן היא יוצרה. סקציית המלגזות מבקשת לחייב רישום של ארץ הייצור ברישיונה של כל מלגזה.